החל מהיום, 7.1.2024 יוכלו מעסיקים לדווח על סיום עבודה של מועסק באמצעות מערכת דיגיטלית וחדשנית להסדרת כספי הפיצויים בעת עזיבת מקום עבודה, שהגישה אליה תתאפשר דרך יישום מקוון.
המערכת הדיגיטלית שפותחה על ידי יחידת שע"מ וחטיבת שומה וביקורת ברשות המסים בשיתוף עם מערך הדיגיטל הלאומי ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, תהווה חלופה לתהליך המתבצע באמצעות טפסי נייר ובכך תפשט ותייעל את הדיווח על עזיבת מקום עבודה ותקל את הנטל הביורוקרטי על מעסיקים, על העובדים, ועל הגופים המוסדיים המנהלים את החיסכון הפנסיוני של הציבור. כמו כן, השימוש במערכת הדיגיטלית ימנע טעויות בדיווח ויאפשר לאזרחים לאחזר בקלות נתונים ממקומות עבודה שעזבו בעבר.
בעת פרישה מהעבודה, אם בשל יציאה לפנסיה או בשל התפטרות או פיטורים, יתכן שהעובד זכאי למענק פרישה, המורכב מפיצויי פיטורים וכל תשלום אחר או זכות הנובעים מהפרישה. עד היום, מעסיקים ועובדים נדרשו לדווח לרשות המסים באמצעות מילוי טפסי נייר אודות הסכומים והזכויות שהועמדו לרשות העובד ובחירותיו של העובד בנוגע לכספי המענק כדוגמת משיכת הכספים בפטור, או ייעודם לקצבת פנסיה.
החל מהיום, כאמור, ניתן לבצע את התהליך באופן דיגיטלי. לאחר קליטת דיווח מהמעסיק יקבל העובד מסרון או דוא"ל מרשות המסים על כך שהתקבל דיווח מאת מעסיקו על סיום העבודה, ויתבקש להיכנס ליישום המקוון ולקבל את החלטותיו בקשר לכספי הפיצויים העומדים לרשותו. בסיום התהליך יוכל העובד להפיק את האישורים אותם הוא צריך להעביר למעסיקו ולקופות הגמל המנהלות את כספי הפיצויים דרך היישום המקוון. המעסיק יקבל במקביל את האישורים הרלוונטיים עבורו. בחלק מהמקרים תידרש השלמת טיפול מול משרדי רשות המסים, ובתוך מספר ימים יופקו האישורים.
המערכת הדיגיטלית פותחה תוך חשיבה על חוויית משתמש וכוללת הסברים ממצים ופשוטים להבנה בנוגע למשמעות ההחלטות שמתקבלות על ידי העובד בנוגע לכספי הפיצויים. ההסברים הוטמעו בתוך תהליכי הדיווח ויסייעו לעובדים בקבלת החלטות בנוגע לכספי הפיצויים שלהם. בשבוע שעבר, כהכנה לעליית המערכת לאוויר, פנתה רשות המסים במכתב לציבור המעסיקים ולשכות השירות, שבו ניתנו הנחיות כלליות בנוגע לשימוש במערכת ונמסרה הודעה על קיום הדרכות מקוונות.
לכניסה למערכת המקוונת לחץ כאן.